OBYWATEL.GOV.PL to adres nowego portalu, ułatwiającego załatwienie najpopularniejszych spraw urzędowych. Zainteresowani mogą skorzystać także ze specjalnej telefonicznej infolinii.
Na stronie www.obywatel.gov.pl znajdują się opisy najpopularniejszych usług, jakie administracja świadczy dla obywateli, np.: jak wyrobić dowód, paszport, prawo jazdy czy Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), a także ile co kosztuje, jakie dokumenty trzeba wypełnić i gdzie się zgłosić.
Struktura strony nie odzwierciedla podziałów resortowych, lecz systematyzuje usługi administracji publicznej według typowych zdarzeń życiowych (np. dokumenty i dane osobowe, edukacja, dzieci, meldunek, podatki, itp.). Wiarygodność opisów (kart) usług jest gwarantowana poprzez współpracę z merytorycznymi pracownikami ministerstw i jednostek podległych. Cechą wyróżniającą stronę ma być zrozumiały, prosty język. Strona „obywatel” promuje też Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (epuap.gov.pl), która pozwala załatwić wiele spraw bez wychodzenia z domu, po założeniu profilu zaufanego. Obecnie na stronie www.obywatel.gov.pl, która działa na razie w wersji BETA, funkcjonują 123 usługi (zakładki informacyjne), w tym 24 usługi on-line.
Serwis OBYWATEL.GOV.PL powstał w ramach programu pl.ID – państwowego projektu informatycznego zrealizowanego wspólnie przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Centralny Ośrodek Informatyki.
System informacji telefonicznej to rozwiązanie dla tych, którzy nie korzystają z Internetu. Dzwoniąc pod nr tel. 222 500 115 do „Informacji dla obywatela”, można dowiedzieć się, gdzie załatwić swoją sprawę (informacja tel. jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8-16). Centralnie system działa na poziomie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (infolinia centralna – tel. 222 500 115), a także na poziomie resortowym (gdzie funkcjonują 33 osobne numery w ministerstwach i urzędach wojewódzkich).
Serwis „obywatel” obejmuje informacyjnie szerszy zakres spraw niż ten przypisany administracji samorządowej. Przypomnijmy, ze katalog spraw załatwianych w Urzędzie Miasta Częstochowy, wraz z kartami informacyjnymi, jest dostępny poprzez portal miejski www.czestochowa.pl na stronie e-usług Miasta Częstochowy (e.czestochowa.pl), gdzie można skorzystać m.in. z poradnika interesanta, elektronicznej skrzynki podawczej, systemu umawiania wizyt czy geoportalu mieszkańców. Strona miejska także jest powiązana z systemami SEKAP (System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej) i ePUAP w zakresie usług on-line.
Zapraszamy więc do korzystania z portali i platform, zarówno tych ogólnopolskich, jak i lokalnych, dzięki którym łatwiej można poruszać się w „gąszczu” administracyjnych spraw.