Pomimo licznie prowadzonych akcji profilaktycznych, zagrożenie wyłudzeniami pieniędzy od osób starszych jest wciąż aktualne. Bardzo często seniorzy, głównie zamieszkujący samotnie, padają ofiarą oszustów podszywających się pod członków ich rodzin, policjantów, pracowników przedsiębiorstw czy sprzedawców usług. Nie bądźmy obojętni i ostrzeżmy naszych krewnych, że mogą do nich telefonować osoby podszywające się pod członków rodziny lub policjantów.
Wczoraj oszustom nie udało się wyciągnąć pieniędzy. Do mieszkańca Częstochowy zadzwonił mężczyzna, który podał sie za policjanta i oświadczył mu, że jego zięć miał wypadek. Fałszywy policjant poinformował, że osoby poszkodowane wycofają oskarżenie za wpłacenie im pieniędzy w kwocie 50 tyś. a zięć zostanie zwolniony do domu. 66-latek oświadczył, że nie posiada takiej kwoty. Wówczas rozmówca rozłączył połączenie.
Pamiętajmy, że sposób działania sprawców jest podobny. Najpierw wykonują telefon podając się za członka rodziny (najczęściej wnuczka). Zmieniony głos tłumaczą chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje. Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację, na zakup samochodu albo wakacji w promocyjnej cenie. Oszuści są bezwzględni – umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać starsze osoby. Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna – podając się za funkcjonariusza CBŚ lub Policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta.
„Fałszywy funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki, prosi aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na policję. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta. Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował. Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.
Policjanci ostrzegają!
- pamiętajmy zachować ostrożność i rozsądek w kontaktach z osobami nieznajomymi, które mogą podszywać się pod krewnych, znajomych, policjantów lub innych urzędników
- funkcjonariusze Policji nigdy nie proszą o przekazanie jakichkolwiek sum pieniędzy, a telefon od osoby twierdzącej, że jest policjantem który poleca dokonać wypłaty czy przelewu gotówki w związku z akcja policyjną czy też wypadkiem osoby najbliższej, należy zawsze traktować jako próbę oszustwa. W przypadku otrzymania takiego telefonu zawsze należy kontaktować się z Policją, dzwoniąc na numer alarmowy 112 sprawdzając czy rozłączyliśmy wcześniejsze połączenie
- apelujemy zwłaszcza do osób młodych – informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji kiedy ktoś dzwoni do nich z prośbą o pożyczenie, przekazanie dużej ilości pieniędzy. Zwykła ostrożność może uchronić przed utratą zbieranych latami oszczędności.
Info:
Komenda Miejska Policji w Częstochowie
42-200 Częstochowa, ul. księdza Jerzego Popiełuszki 5
telefon: 47 85 812 00
fax: 47 85 812 44
Oficer dyżurny:
telefon: 47 85 812 55
e-mail: dyzurny@czestochowa.ka.policja.gov.pl