Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie

8 czerwca 2017, godz. 18.00

Wernisaż wystawy
SYMULATORY
z kolekcji OBMS Daniela Zielińskiego
projektowanie (nie) użytkowe

Galeria Antresola

SYMULATORY to wystawa przygotowana jak projekt badawczy, ale z zaskakującą dawką dowcipu i humoru. Opiera się w pewnym sensie na zaprzeczeniach. Zebrane na niej przedmioty zaprojektowane przez Daniela Zielińskiego, absolwenta Wydziału Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, z tytułem doktora sztuki w dyscyplinie sztuki projektowe (2010), zatrudnionego w macierzystym wydziale na stanowisku adiunkta, pozornie kwalifikują się do dziedziny designu, ale rola nadana im przez twórcę opiera się na zupełnie innych zasadach. Mamy do czynienia z artefaktami, które, w zwyczajnym rozumieniu, NIE są dziełami sztuki, NIE są też przedmiotami stricte użytkowymi, choć łudząco je przypominają.

Trudno im przypisać praktyczne użycie, NIE posiadają żadnej wartości funkcjonalnej w tradycyjnym tego słowa znaczeniu, choć cudownie zaspokajają nasze irracjonalne potrzeby NIE-funkcjonalne. Niech zaświadczą o tym nazwy przedmiotów: Mono- i Multikliker, Stator – symulator obecności, Tableau – symulator obrazu, Postument osobisty – symulator relacji i in.
Założeniem projektu jest bowiem wywołanie rekcji widza, wejście w interakcję z przedmiotem. Forma Symulatorów w każdym wypadku została tak ukształtowana, by w sposób jak najbardziej zachęcający i jak najbardziej odpowiedni definiowała czynności, które może wobec nich podjąć człowiek (odbiorca, użytkownik). Kto ulegnie tej prowokacji i podejmie interakcję, mimo początkowego braku racjonalnych jej powodów, Symulator otworzy przed nim swój potencjał dając możliwość dowolnego wypełnienia treścią, a ostatecznie – otwarcie na samego siebie. Potrzeba do tego trochę ciekawości, skłonności badawczych, dystansu i poczucia humoru.
Wystawa prezentowana była w Salonie Akademii w Warszawie i podczas Łódź Design Festival 2016, w Częstochowie trwa do 16 lipca 2017 r.

Related Posts