23 sierpnia br. opublikowano rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki, w którym określono szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli zajmujących stanowisko pedagoga specjalnego. 23 sierpnia 2022 r. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. poz. 1769), w którym określono kwalifikacje pedagoga specjalnego zatrudnianego w przedszkolach i szkołach niebędących specjalnymi. Rozporządzenie wchodzi w życie 24 sierpnia br.
Librus – funkcje, obsługa, jak założyć konto na portalu Librus?
Stanowisko pedagoga specjalnego będzie mogła zajmować osoba, która ukończyła:
- jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia w zakresie pedagogiki specjalnej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia w zakresie pedagogiki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej albo studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub edukacji włączającej.
Do 31 sierpnia 2026 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego będą także posiadały inne osoby:
- w przedszkolach – osoby, które mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, a ponadto ukończyły studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- w szkołach i przedszkolach – osoby, które mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole i przedszkolu, a ponadto ukończyły kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe, w zakresie pedagogiki specjalnej.
Pozostałe zmiany dotyczą kwalifikacji:
- nauczycieli zatrudnianych w jednostkach oświatowych zorganizowanych w podmiotach leczniczych,
- nauczycieli zatrudnianych w okręgowych ośrodkach wychowawczych.
Nauczyciele zatrudniani w przedszkolach, szkołach i oddziałach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych nie będą musieli posiadać kwalifikacji w zakresie pedagogiki leczniczej czy terapeutycznej.
Nauczyciele zatrudniani w okręgowych ośrodkach wychowawczych z funkcjonującymi w nich szkołami, tworzonymi na mocy ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. poz. 1700) będą musieli spełnić takie same wymagania kwalifikacyjne jak określone dla nauczycieli i nauczycieli wychowawców w szkole w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich.
—
Zwiększenie limitu wydatków dla uczniów na dotację podręcznikową
Z uwagi na zmiany w systemie, w tym związane z rozpoczęciem uczęszczania do szkół w polskim systemie oświaty uczniów pochodzących z Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa w 2022 r., oraz wynikające z tego tytułu migracje uczniów, zwiększeniu ulec musi w 2022 r. maksymalny limit wydatków na 2022 r. dla uczniów na dotację podręcznikową.
Środki na ten cel, zgodnie z zapotrzebowaniem wnioskowanym przez organy prowadzące na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe, są w 100% zabezpieczone w budżecie Ministerstwa Edukacji i Nauki. Zostaną przekazane niezwłocznie wojewodom, a za ich pośrednictwem organom prowadzącym szkoły/jednostkom samorządu terytorialnego, po wejściu w życie regulacji prawnych, które to umożliwią.
Uprzejmie wyjaśniamy, że nieuprawnionym jest egzekwowanie od rodziców uczniów zwrotu środków finansowych poniesionych na zakup podręczników, które zostały przez szkołę wskazane jako niezbędne do prowadzenia procesu dydaktycznego.